סביב גיל שנה וחצי מגיעה קפיצת ההתפתחות העשירית.
הקפיצה הזו היא קפיצה ארוכה ויכולה לקחת 7-9 שבועות, אז קחו נשימה עמוקה:
זו קפיצה שיכולה להעמיס על הפעוט ועליכם לא מעט, אבל ה”השתדרגות” ביכולות של הפעוט כל כך מדהימות שזו ממש חוויה לצפות בו. הקפיצה הזו מתרחשת במספר תחומים:
הפעוט יהיה ער יותר ויצטרך פחות שעות שינה, ייעשה תקשורתי יותר, יתפתח מוטורית וגם קוגניטיבית.
כל ההתפתחות הזו מעמיסה מאוד על הפעוט והוא יזדקק להמון תמיכה, אהבה ונחמה. התהליך הזה לגמרי משתלם ויהיה פשוט מדהים לראות את כל מה שהפעוט מסוגל לו בעקבותיו.
סימנים לקפיצת גדילה עשירית
1. הפעוט מבין הרבה יותר ממה שהוא מסוגל לדבר, והדבר מוביל לתסכול רב מאוד.
2. הפעוט מפתח עוד ועוד את העצמאות שלו ורוצה לעשות דברים על פי דרכו. חלק מזה כרוך בהתנגדות לדברים רבים, גם כאלו שלא התנגד להם בעבר.
3. היצמדות להורים וביישנות מול זרים.
4. עצבנות, זעף והתבכיינות, בכי ללא סיבה ברורה, טנטרומים, מחאות וצעקות. לעתים זה מלווה גם באגרסיביות פיזית.
5. השינה מידרדרת, הפעוט מתקשה להיפרד לשנת הלילה ומתעורר מספר פעמים בלילה. ייתכן שהוא אף יוותר על שנת צהריים (באופן זמני, הוא עדיין זקוק לשינה זו).
6. התנהגות “תינוקית”, התכרבלות עם בובות, רצון שיעסיקו אותו יותר מהרגיל.
7. קנאה להורים, לצעצועים ולכל דבר שהפעוט מזהה כ”שלו”.
8. קונדסות ושובבות.
9. קושי בהצבת גבולות, בקביעת סדר היום וברתימת הפעוט להתארגנות לקראת פעולות מסוימות, גם אם הן כיפיות כמו לצאת לטיול.
10. כמובן, חרדת נטישה שמלווה אותנו בקפיצות התפתחות רבות נוכחת גם כאן ביתר שאת.
התפתחות האופי
הפעוט מתחיל להבין את הנבדלות שלו, ושיחד עם אמא ואבא, הוא חלק ממשפחה.
ייתכן שהפעוט שלכם יתחיל להגיד את שמו יחד עם שמותיכם- “אורי! אבא! אמא!”.
הוא מבין שהמשפחה שלו היא לא כמו המשפחה של ילדים אחרים ושהבית שלו לא כמו הבית של השכנים.
בשלב זה לפעמים יש תחושה שהפעוט שולט מאוד בהתנהגות שלו ויכול לבחור איך להתנהג.
אבל חשוב לזכור שיש פער גדול מאוד בין התפיסה והיכולות הקוגניטיביות שלו
לבין יכולת אינטגרטיבית – יכולת להרגיש מספר רגשות מעורבים במקביל: אני כועס אבל אני אוהב את אחותי ולכן לא אנשך אותה…
פעוטות הם יצורים של דחפים, הם לא מסוגלים למניפולציה והם עושים תמיד בעדם ולא נגדנו.
מה עוד?
זוהי קפיצת התפתחות אדירה ובה הוא מתחיל לפתח הכרה עצמית שתלך ותעמיק.
הוא מגלה שיש לו שליטה על הגוף שלו, שהוא יכול לגרום לדברים לקרות, שיש לו רצון משלו, שהוא יכול לקבל החלטות משלו ושבכוחו להשפיע על דברים.
התפתחות מוטורית
היכולות המוטוריות של הפעוט שלכם ישתפרו פלאים!
התנועות ישתנו ויהפכו לעדינות ומדויקות יותר, ההליכה תהיה יציבה יותר והוא יאתגר את עצמו יותר ויותר מבחינת שיווי משקל.
הוא יבקש ללכת על דברים צרים וגבוהים ועל תבניות מעניינות שרואה בסביבה שלו, כמו סדק בין שני אריחי מדרכה.
חשוב לדעת שלא כל הפעוטות יקפצו על ההזדמנות לאתגר את שיווי המשקל שלהם וחלק יתחילו את החקר הזה בעדינות יותר.
כך או כך זהו תרגול חשוב ביותר!
עזרו לפעוט להתנסות במשטחים שונים, מהירויות שונות ואפילו עם נפילות (תחת בקרה, כמובן).
זכרו כמה חשוב זה לדעת ליפול נכון, ואתם תידהמו לראות איך הפעוט יצליח להציל את עצמו מנפילות או פציעות שעד לפני זמן קצר לא היה מסוגל להימנע מהן.
תפיסה מרחבית ותבניות
גם התפיסה המרחבית של הפעוט משתדרגת מאוד.
לאחר קפיצת ההתפתחות הזו, הפעוט שלכם יראה מסוגלות גבוהה יותר לנווט בסביבה המוכרת לו.
עד עכשיו, הפעוט לא בהכרח עשה את הקישור בין רחוב אחד לאחר. מעכשיו הוא יתחיל להבין את הקשרים בין רחובות שונים ולאן הדרכים המוכרות לו מובילות, ואפילו יגיד לך לאן הוא מעדיף ללכת. הוא יודע שלפנות ימינה יוביל לגן השעשועים ואם תפנו שמאלה אתם טועים בדרך. מדהים, לא? נסו לתרגל את זה.
צאו לרחוב ושאלו אותו: “לאן ללכת, לשם (הצביעו לצד אחד) או לשם (הצביעו לצד שני)?” וראו לאן זה יוביל אתכם.
הפעוט מבין שהעולם מסודר בתבניות והוא ינסה למצוא אותן בכל דבר, במיוחד בכל הנוגע לנורמות וחוקים.
זה מתחיל במשפחה ובכללים הנהוגים בה, כמו חלוקה הוגנת של משחקים, הוראות (כמו לא לחטוף צעצועים) וכללים לגבי מה ששייך לו ומה שייך לנו. הפעוט לומד כל זאת תוך כדי תנועה ולפעמים הוא קולט את הכללים אפילו בלי שנאמר אותם.
הוא מבין, לדוגמה, שלא כל הצעצועים שייכים לו וכי הוא צריך להתחלק עם ילדים אחרים בגן או לחכות לתורו. עם זאת, עצם העובדה שהוא מבין לא אומר שהוא מקבל את זה. ההתמודדות עם דברים שהוא רוצה אך לא יכול לקבל היא התמודדות קשה ביותר עבורו.
בסוף הקפיצה הפעוט שלך:
1. יפתח את יכולותיו המוטוריות בצורה מרשימה, יציל את עצמו מנפילות ומפציעות ויהיה מסוגל ללכת על משטחים צרים ומורכבים תוך שמירה מרשימה על שיווי משקל.
2. יבין את מושג ה”אני” ויגיד את המילים “אני” ו”את/ה” בתדירות גבוהה.
3. יהיה מסוגל להבחין בין חפצים ששייכים לו לחפצים ששייכים לאנשים אחרים, ויידע גם לשייך חפץ לאדם שהוא שייך לו.
4. יתמצא יותר במרחב שסביבו, ויהיה מסוגל להבין איזו דרך מובילה לאן ואף להצביע לכיוון הרצוי בשבילו.
5. יזהה את הבית שלו ואת הבתים של אנשים הקרובים לו, וכן יזהה דברים מוכרים גם בסביבה פחות מוכרת.
6. יהיה מודע למיקום המדויק של חפצים בבית וימצא אותם כשירצה או כשיתבקש.
7. יכיר טוב יותר את עולם החיות והטבע ויהיה מרותק לתכונותיהם, ירצה להשקות את העציצים ויצחק כשחיות עושות משהו יוצא מהרגיל.
8. ידע איזה חפץ שייך לאיזה אדם (לדוגמה, איזה תיק שייך לילד מסוים בגן ואיזה צעצוע שייך לאחר).
9. יחקור לעומק את הפיזיקה של דברים סביבו, כמו התנגדות של חפץ שהוא דוחף או התגלגלות של כדור במורד גבעה. מאותה סיבה הוא יצליח לבנות מגדלים גבוהים ומורכבים.
10. יפתור פאזלים פשוטים ויקשר בין חלקים של אותו משחק.
11. יקשיב למוזיקה ואף לסיפורים לאורך זמן רב יותר.
12. יפתח את הדימיון שלו ויתייחס לצעצועים שלו כאילו הם יצורים אמיתיים.
מה יכול לעזור לך?
קודם כל להכיר את מאפייני הקפיצה ולדעת שזה – עובר.
למצוא פתרונות שיקלו על ההתמודדות ביומיום – עזרה ממשפחה, חברים או עזרה בתשלום כדי להקל עליכם את המטלות השוטפות, כך שתוכלו להיות מרוכזים בפעוט ובכם. חיזוק ההיקשרות דווקא בתקופה מאתגרת זו.
הפעוט זקוק לכם במיוחד בתקופות כאלו, כשהוא מרגיש מוצף ומתוסכל מכל השינויים שעוברים עליו.
זכרו – הוא לא מנסה להקשות עליכם ולא מפעיל מניפולציות, וגם אתם לא עשיתם שום דבר שגרם לכך.
זוהי התפתחות טבעית, טובה ונכונה של האישיות שלו.
נסו לעזור לו למצוא כלים משלו להתמודדויות שהוא עובר.
דברו על רגשות, עזרו לו לחבר בין המילה לבין התחושות בגוף שלו.
תזכרו שגם התקופה הזו, כמו קפיצות ההתפתחות המאתגרות הקודמות, תעבור, ואתם תרגישו הקלה משמעותית.
אצלנו בבית
במבט אישי, אצלנו הקפיצה הזו הייתה מאתגרת במיוחד, יותר מאתגרת מכל הקפיצות שקדמו לה.
לראשונה ראינו את הבת שלנו מתמודדת עם תסכולים והתקפי זעם שלא אפיינו אותה בעבר.
היא נצמדה אליי, לאמא, במשך שבועות והתקשתה מאוד להיפרד, ישנה גרוע ודרשה לינוק הרבה מאוד פעמים במהלך היום.
היה קשה לרתום אותה לפעולות הכי פשוטות וכל יציאה מהבית הייתה לוקחת שעות.
חווינו רגרסיות בכל מיני תחומים.
הרגשנו עמוסים מאוד אבל זה כלום לעומת מה שראינו שהיא עוברת.
אבל בתוך כל הקושי הזה מצאנו הרבה מאוד יופי – התפעלנו לראות את היכולות המוטוריות החדשות שלה ואת הקליטה המהירה שלה של צורות ואותיות, שמות ומילים חדשות. היא הייתה מתעוררת בלילה וזורקת לאוויר את כל מה שלמדה במהלך היום (מה שהעלה חיוך גם כשממש רציתי שהיא תישן כבר). השפה שלה התפתחה בצורה מדהימה והיה כל כך נחמד לדבר איתה ולנהל תקשורת ברמה גבוהה, שלא הייתה לפני כן.
נהנינו כל כך לצפות בה גדלה ומתפתחת, וברגעים הקשים זה עודד אותנו.
היא גם הייתה מאוד מאוד חיבוקית וזה עזר לנו להתגבר ברגעים קשים.
השאלה “מה יכול לעזור לך?” הובילה אותה למציאת פתרונות עבור עצמה וזה היה לימוד חשוב ביותר.
כשהיא התגעגעה אליי כשהייתה עם אבא, הוא אמר לה “אני גם מתגעגע לאמא, את רוצה להתגעגע ביחד?” וכך הם מצאו פתרונות להתגבר על חרדת הנטישה.
קפיצת ההתפתחות העשירית ארוכה מאוד ויכולה לקחת 7-9 שבועות.
קחו נשימה וזכרו שהתמורה שהקפיצה מביאה איתה היא ענקית!
זה פשוט נפלא לראות את כל היכולות החדשות שהפעוט מסגל לעצמו תוך כדי הקפיצה הזו.
תהנו מזה 🙂