“את יכולה בבקשה לדבר איתו? אני לא מבין למה, הוא חושב שאני לא רציתי לכלול אותו במשחק.”
ביקש ממני בעלי.
הסיפור היה כזה: איתן ואלה שיחקו. רבו. סטנדרטי סה”כ.
איתן התרגז והרביץ לאלה עם המקל שאיתו שיחקו.
כשאבא נכנס לחדר איתן זרק את המקל לרצפה, צעק וברח לחדרו. כשבעלי ניסה להבין מה קורה – הוא צעק לעברו שהוא לא רצה לכלול אותו במשחק יחד עם אלה והוא לא אוהב אותו..
הילד כועס עלינו בלי סיבה - מה קורה כאן?
בואו נעשה REFRAMING – מבט חדש על הסיטואציה ונצלול קצת לתוך המוח.
ממש בקצרה (יש לי כתבה המפרטת על כך: התבוננות מחדש על התנהגות מאתגרת)
אפשר לחלק את המוח שלנו לחלק של נאו קורטקס: החלק הרציונאלי, המתכנן, מודע לנורמות חברתיות ומתנהג בהתאם אליהן וחלק של מערכת הלימבית.
מטרת העל של המערכת הלימבית היא לשמור עלינו בחיים.
איך היא עושה את זה? היא מאתרת איומים סביבנו.
רעש של אזעקה, ריח של גז, מגע דוקר וכו’.
כאשר הילד נמצא בעודף סטרס שפירושו שרמות הסטרס שלו עולות על האנרגיה הזמינה לו ויכולת שלו להתמודד איתו, הילד נכנס למצב של עוררות לימבית.
במצב כזה, המוח הפעיל הוא אותה מערכת לימבית שמפרשת כמעט הכל כאיום.
חבר נגע בי בכתף – “למה אתה מרביץץץץ לי????”
גננת מסבירה בקול עדין שלא לוקחים צעצוע מחבר – “למה את צועקקקקתתתתת עלי???”
אבא שרק נכנס לחדר – כאן יש לנו תוספת של סטרס. כי גם אם לפני כן הוא היה עדיין בעוררות יתר קלה, והמוח הרציונאלי, זה שלחש לו “למה אתה מרביץ? הרי זה כואב לאחותך” עדיין תפקד בצורה חלקית, דמות היקשרותית אהובה שההתנהגות שלך יכולה לסכן את הקבלה שלה – יכולה להעיף לגמרי את המערכת מהאיזון ולהפעיל את המנגנון FIGTH OR FLIGHT – הילחם או ברח.
ובמקרה של הבן שלי – הופעל מנגנון של “ברח”.
כשאנחנו מרגישים עוררות גבוהה בגוף, המוח הרציונאלי ינסה לתת את הפרשנות הכי זמינה לו.
אצל ילדים קטנים, בגלל שהם במרכז העולם בתפיסתם, הרבה פעמים יש נטיה לקחת אשמה עליהם או לפרש באופן שיגן עליהם מפני הסכנה לאבד את הקשר: אני אדחה אותו לפני שהוא ידחה אותי.
כך נולדת פרשנות שנועדה להגן על הלב הרך שלהם.
ומכאן – “אבא לא רצה לשחק איתי, אבא לא אוהב אותי, לכן אני כועס.”
סה”כ לוגיקה נהדרת, גם אם שגויה לחלוטין.
איך מחזירים את המוח למצב של רוגע וחיבור?
מתחילים מהREFRAMING כי כאשר אנחנו מבינים מה קורה לילד, אנחנו רואים אותו בעיניים חומלות.
אפשר לעזור לו להרגע. במצבים מסוימים לתת לו דקה להרגע לבד ורק לאחר מכן להיכנס.
להיכנס בעדינות, לבדוק אם יש קשר עין, להתעניין במשחק או להציע להצטרף אלינו.
לפעמים להשתמש באמא שהיתה שוויץ בפיצוץ הנ”ל.
ומה אני עשיתי?
איתן רצה לשחק בספיידי וחבריו. בזמן שהוא התחפש סיפרתי לו סוד – שיפתיע את אבא כי ידוע שאבא מאוד אוהב את ספיידי.
ובזמן שעזרתי לאלה – הזכרתי לה כמה איתן אוהב אותה, התחפושת שלה היא מתנה שהוא הציע להביא לה ליום הולדת.
הם המשיכו לשחק ביחד כשאבא מתפקד בתור מנהל פיקוד הספיידים.
וסטרס?
פחת משמעותית אצל כולנו.
לא כי עשינו משהו רציני בנידון אלא כי ידענו להתבונן ולראות מה קורה מעבר להתנהגות.
הרבה פעמים עוררות יתר תקרה אצל הילדים שלנו
אבל חלק מהפעמים היא תקרה גם אצלנו.
תתאמנו להתבונן ולראות התנהגו סטרס – גם אצל הקטנים וגם אצלכם.
זה השלב הראשון בדרך לויסות עצמי אמיתי.
אוהבת אתכם,
אלכסנדרה