הפוסט הזה נולד בזכות שאלה בקהילת הפייסבוק שלנו “הורות מחבקת” 

כשאמא הדוגלת בגישה היקשרותית שאלה: 

“למה אתן מדברות על גנים וממליצות על גנים אם הגנים אינם מתיישבים עם הגישה ההיקשרותית”.

השאלה הזו עוררה סערה ברורה.

מעבר לדרך המתריסה בה היא נוסחה היא בעצם חילקה את ההורים לשני סוגים בצורה דיכוטומית ביותר: 

ילדך בגן? אתה לא היקשרותי. הוא לא בגן? כנראה שאתה כן.

דווקא בתור מי שבחרה לא להכניס לגנים עד גיל שלוש, השאלה הזו העציבה אותי מכיוון שהיא מראה על אי הבנה של הגישה וגם מוציאה אותה מאוד אידאליסטית, לא יישומית בעיני רוב המוחלט של ההורים וקצת קיצונית ברמה של כת.

אז בואו נעשה סדר.

איך גנים מתיישבים עם הגישה ההיקשרותית?

מהי המטרה העיקרית של תאוריית ההיקשרות?

המטרה העיקרית היא לגדל אנשים.

אנשים חזקים, עצמאים, אכפתיים, בטוחים בעצמם, נינוחים, סקרניים, מאושרים.

זו המטרה הראשית ולא היקשרות או הנקה או לינה משותפת או חינוך ביתי.

איך משיגים את המטרה הזו?

זו כבר הדרך.

בעיני הזרם ההיקשרותי הדרך להשיג את המטרה היא בעזרת בניית היקשרות חזקה, יציבה, חיובית מהלידה ולאורך השנים. 

היקשרות אל ההורים ואל המטפלים העיקריים בחיי התינוק או במילים אחרות – המבוגרים שיש להם אחריות על חייו, מבוגרים המובילים אותו בחיים. מבוגרים ולא ילדים.

מה עוזר לנו לצעוד בדרך זו?

כאן נמצאים הכלים הרבים שנוכל להשתמש בהם.

ביניהם: הנקה, לינה משותפת, חופשת לידה באורך מספק, מטפלים קבועים, טיפול 1:1 בשנים הראשונות ועוד.

אף אחד מהכלים אינו חיוני לבניית היקשרות טובה. אפשר להיות הורה מקושר ולא להניק וגם לא לישון בלינה משותפת. 

אף אחד מהכלים לבדו אינו מבטיח היקשרות טובה. אפשר לישון לינה משותפת ועדיין לא להיות בהיקשרות יציבה וחזקה ולהיות המוביל של הילד.

כל כלי שציינתי וכלים אחרים הם טובים לא רק להיקשרות ומשרתים אותנו לצרכים שונים. הנקה חשובה לבריאות, לינה משותפת עוזרת לתת מענה מהיר, טיפול אחד על אחד מעלים את הסיכוי שהילד יקבל מענה מדויק לצרכיו.

מסקנה: אין דרך אחת שרק הבחירה בה מעודדת היקשרות טובה וחזקה. יש כלים שמתאימים למשפחות מסוימות ולא מתאימות לאחרות והשימוש בכלי ללא הבנת התמונה המלאה לא בהכרח יביא להיקשרות חזקה ובטוחה.

נחזור לגנים - בראיה היקשרותית

מטרת הגננת\מטפלת בראיה היקשרותית היא לאפשר לתינוק לפתח היקשרות בטוחה ובכך לעזור לו להתמודד עם הפרדה מהוריו (שהם ההקשרות הראשית בחייו) בצורה הרכה והטובה ביותר.

ליצור סביב התינוק מעטפת בטוחה שבה הוא חש אהוב, מוגן, שרואים ושומעים אותו, מקבלים אותו ואת הרגשות שלו

איזה אוכל הוא יקבל בגן – בשרי או צמחוני

כמה חוגים יהיו לו בגן (אם בכלל)

האם הם ישנים במיטות או על הרצפה

האם כל התינוקות הם באותו הגיל או זהו גן רב גילאי

איזה צעצועים קיימים בגן ומה תכנית העשרה של הגננת

כל השאלות האלה – הן משניות למטרה הראשית.

מה זה "גן בגישה היקשרותית"? למה לשים לב?

נשאלה השאלה בקהילה: איזה שאלות אפשר לשאול כדי לזהות מטפלת היקשרותית. איך נדע שהגן היקשרותי.

אני לא רוצה להביא לכם צ’קליסט שאלות אלא לתאר מה עושה גננת היקשרותית. שיחה כנה ופתוחה עם הגננת תעזור לכם להבין האם הגננת היא בגישה או לא.

לא כל מה שכתבתי מתקיים בכל הגנים בישראל אבל בהחלט יש גנים בהם מתקיימים דברים רבים מהרשימה (שנבנתה על סמך הדברים שאספתי מהורים והגנים שהם חוו).

כיצד משמרים את החיבור להורים בזמן שנמצאים בגן?

  • בגן מדברים על ההורים. כמה ההורים אוהבים את הילדים, מה הם יעשו אחר צהריים לאחר שיפגשו. 
  • במהלך מפגש בוקר ביום ראשון הילדים מספרים איך הם בילו עם ההורים בסופ”ש.
  • יוצרים יצירות להורים.
  • יום “הורה” כשמעודדים את ההורה להגיע לגן ולדבר על המקצוע שלו או להעביר חוג.
  • מביאים מהבית צעצוע, מצעים שהילד בחר עם הוריו.
  • אם הילד מתגעגע יש אפשרות להתקשר להורים.
  • הסתגלות הדרגתית המאפשרת שהות של ההורה זמן מסוים בתוך הגן.
  • שיח קצר בין ההורה למטפלת עם חיוך ורצון כנה להזמין אותה להיות חלק מהמשפחה שלנו.
 
כיצד משמרים את החיבור לגן בזמן שנמצאים בבית?
  • בסופ”ש כל ילד בתורו מקבל את “גביע הגן” (כוס קידוש) שהוא שם על השולחן בארוחת שישי.
  • מדברים על הגן, על המטפלת. מראים לילד תמונות וסרטונים שלו מהגן. נזכרים בפעילויות שהוא עושה בגן בדגש על החיבור עם הגננת (חיבקה, עזרה, נתנה, לימדה) ולא דווקא על הכיף שבפעילות עצמה.
  • הגננת תמיד שם – כדי לתת חיבוק ונשיקה כשמגיעים לגן וכשנפרדים ללכת הביתה.
 
גננת היקשרותית
  • נמצאת עם הילד בזמן שהוא מתוסכל ומפגין את זה באלימות (נשיכות, שריטות, דחיפות, צעקות). לא מענישה, מתמללת רגש ומשדרת שהיא אוהבת ומקבלת אותו בלי קשר להתנהגות שלו.
  • שומרת על סדר יום לא נוקשה אך ברור שמתאים לילדים הנמצאים בגן. רמות תסכול וסטרס עולות כאשר הילדים עייפים, רעבים או אין להם מספיק מרחב תנועה להוצאת אנרגיות.
  • לא מפחדת לחבק, לנשק, לנענע. אין לה חוקים “אצלנו כולם נרדמים לבד” והיא מוכנה לתהליך הדרגתי שבו היא נשארת עם התינוק עד שלומד להרדם בנינוחות וללא המגע שלה.


נמשיך לדבר על האספקטים הנוספים של הגן בכתבה הבאה
בינתיים מי שמתכננת כניסה לגן ורוצה להתכונן לכך בצורה הטובה ביותר
מוזמנת להציץ לקורס הסתגלות לגן שיצרתי יחד עם רוני בביוב דר
המתאים מגיל 10 חודשים ועד גיל 4 שנים.

מאחלת לכם הסתגלות נעימה בגן היקשרותי
אלכסנדרה

מוצרים שיכולים לעניין אותך