עם תחילתה של עונת החורף הגיעו המחלות ואיתן גם מתן תרופות לילדנו הרכים. ילדים להורים בעלי מזל לוקחים את התרופה בקלות ובלי התנגדויות מיוחדות, אולם, רובינו לא ברי מזל ונתקלים בסרבנות קשה מצד הילדים שלנו. רוב ההורים חסרי המזל ימנעו ממתן תרופה דרך הפה בכל דרך אפשרית. 

אם גם אתם נתקלים בקושי לתת תרופות לילדיכם ולא רוצים להשתמש בנרות במקום מוריד חום, הכתבה הזאת בדיוק בשבילכם. 

איך להכין את הפעוט לבדיקה רפואית?

לפני כשנה הייתי עם ניק (בן 2.8) בבדיקת עיניים שגרתית. זה היה אמור להיות אתגר לא פשוט – פעוט שרגיש לשינויים, לטפטף לו טיפות עיניים ולהמתין המתנה ארוכה. אבל משהו מדהים קרה.

 

כשחזרנו הביתה, הבנתי שמה שהפך את החוויה למוצלחת כל כך היו בדיוק אותם העקרונות שאני מלמדת בכל הקשור למתן תרופות ולטיפולים רפואיים בגישה ההיקשרותית.

 

איך זה בא לידי ביטוי בביקור שלנו?

 

הכנה מראש: דיברנו על הבדיקה והבאנו בובה.

 

שקיפות: הסברתי לו על כל שלב, גם על הטיפות.

 

בחירה: הוא בחר איזה נשנוש להביא.

 

משחקיות: שיחקנו עם הבובה.

 

נוכחות: ליווינו את כל התהליך בסבלנות.

 

איך אפשר להפוך מתן תרופה מחוויה מתאגרת למחברת

למה זה כל כך מאתגר?

 

כשאנחנו מדברים על מתן תרופות לפעוטות, אנחנו בעצם נוגעים בכמה נקודות רגישות:

 

– פלישה למרחב האישי של הילד.

 

– טעם לא נעים.

 

– לפעמים כאב או אי נוחות.

 

– חוסר הבנה של הצורך בתרופה.

 

– תחושת חוסר שליטה.

 

לא פלא שפעוטות רבים מפעילים את המנגנון העתיק ביותר- רצון נגדי וכמובן, מתנגדים!

 

העיקרון המנחה: שקיפות ושיתוף

 

אחד הדברים שקורים הרבה בטיפולים רפואיים הוא הניסיון “להפתיע” את הילד כדי שלא יתנגד. כשביקרנו אצל רופא העיניים, סיפרתי לניק על הטיפות שנשים לו, הרופא אמר לי שעדיף לא להגיד לו כדי שלא יתנגד.

 

אבל, בגישה ההיקשרותית, אנחנו לא מפתיעים את הילד עם דברים שקשורים לגוף שלו. ההפך – אנחנו משתפים, מסבירים, ונותנים לו תחושת שליטה במקומות שאפשר.

 

איך עושים את זה בפועל?

 

1. הכנה מראש

 

– מספרים לילד על התרופה/ טיפול

 

– משתמשים בבובה להדגמה

 

2. משחקיות

 

משחקיות היא המפתח! הנה כמה רעיונות:

 

– משחקים “רופא” עם בובה

 

– נותנים לילד להיות העוזר – למשל למזוג את התרופה למזרק

 

– הופכים את ההמתנה למשחק

 

– אפשר להמציא שיר מיוחד לזמן מתן התרופה

 

3. בחירה והעצמה

 

– “אתה רוצה לשבת על הכיסא או עלי?”

 

– “אתה רוצה קודם לתת לדובי ואז לקבל?”

 

– “אתה רוצה לספור עד שלוש?”

 

–  בחירת צורת מתן התרופה – מזרק / כוסית / כפית / מהול בתוך משקה טעים 

 

–  בחירת נשנוש קטן לאחרי התרופה להורדת הטעם

 

4. נוכחות מלאה

 

זה אולי הדבר החשוב ביותר – להיות שם באמת עם הילד. לא למהר, לא ללחוץ, להיות קשובים לצרכים שלו

 

טיפים נוספים למתן תרופה לפעוט

 

תזמון נכון

 

   – בחרו זמן שהילד רגוע

 

   – אם אפשר, תנו אחרי ארוחה

 

   – הקדישו לזה זמן, אל תמהרו

 

 יצירת שגרה

 

   – אותו מקום

 

   – אותו סדר פעולות

 

   – אותו משחק או שיר

 

הכרה ברגשות

 

   – “אני רואה שזה לא נעים”

 

   – “קשה לחכות, נכון?”

 

   – “בא לי גם לבכות כשמשהו לא טעים”

 

להזמין את ה “לא מוזמן”

 

לפעמים כשכל האמור לעיל לא עובד הדבר הכי טוב שאפשר לעשות זה לתקשר לילד את מה שהולך לקרות. “עכשיו אנחנו הולכים לתת לך תרופה, אנחנו יודעים שזה אולי יהיה לך לא נעים / לא טעים, אבל אנחנו עושים זאת כדי לטפל בך / לעזור לך ואנחנו נהיה כאן בשבילך אחר כך גם כשיהיה לך קשה, ואנחנו נתגבר על זה ביחד”.

 

שימוש בשורשי ההיקשרות לצורך מתן התרופה:

 

בשנה הראשונה לחיים כשמדובר בתינוקות רכים להיעזר בכל החושים, לשמור על מגע חם ואוהב, לשיר, לספר מה עושים, להיות בתנועה, לי עוזר גם לתת התרופה מול המראה כשהתינוקת רואה מה עושים יש יותר שיתוף פעולה. 

 

בשנה השנייה לחיים, אפשר לשחק במשחק משותף שההורה גם לוקח קצת מהתרופה ואז גם הפעוט רוצה לקחת. 

 

בשנה השלישית לחיים אפשר להשתמש בשורש השייכות תוך כדי המשחק, לתת ביום יום לילד לשחק במשחקי דמיון עם הכלים של התרופות וכשצריך לתת לו את התרופה יהיה לו יותר קל כי זה שלו. 

 

וכך הלאה ככל שמעמיקים יותר בקשר ומחזקים יותר את שורשי ההיקשרות כך הילד רוכש יותר אמון בהורים ובכך מתן התרופה הופך להיות קל יותר. 

 

דברים שלא מומלץ לעשות במתן תרופה לפעוט

– לא להפתיע את הילד

 

– לא להכריח בכוח

 

– לא להתעלם מהקושי

 

– לא להבטיח הבטחות שווא

 

– לא להשתמש באיומים

 

כשאנחנו ניגשים למתן תרופות מתוך הגישה ההיקשרותית, אנחנו לא רק מקלים על החוויה הנוכחית, אלא גם בונים אמון לטווח ארוך. הילד לומד שהוא יכול לסמוך עלינו שנהיה שקופים איתו, שנכבד את הקושי שלו, ושנהיה שם איתו.

 

וכן, לפעמים זה ייקח יותר זמן. אבל התוצאה – ילד שמרגיש בטוח ומובן – שווה כל רגע.

 

בתגובות מטה מוזמנות לספר מה עובד אצלכם! 

 

מיכל מיכלין- יועצת שינה בגישה ההיקשרותית, 0545662731

 

קורל פרילוצקי, יועצת שינה בגישה ההיקשרותית

 

הדרכות שיכולות לעזור לך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *