“אתה פלא

בכל העולם כולו

אין עוד ילד אחד

בדיוק כמותך

אתה פלא

אתה יחיד ומיוחד”

חוה אלברשטיין

לכל בני האדם קיימת נטייה טבעית להשוואות מול הסביבה. 

השוואה חברתית היא אחד המנגנונים הטבעיים, דרכם אנחנו לומדים על עצמנו ובונים את הערך העצמי שלנו. 

מחקר מצא כי מעל 10% מהמחשבות שלנו עוסקות בהשוואות לאחרים. אך השוואות כאלו יכולות ליצור אכזבה ותסכול, במיוחד שזה קשור לילדים שלנו. 

“למה התינוק שלי בוכה כל היום? איך אצל החברה התינוק רגוע וישן טוב? מה אני עושה לא בסדר?”

לכל תינוק יש את הטמפרמנט (מזג) שלו, אשר משפיע על התנהגותו. 

מזג הוא מכלול הגורמים הביולוגיים והפסיכולוגיים שיוצרים את המרכיבים הבסיסיים של אישיות האדם. 

גורמים אלו מתבטאים בסגנון ההתנהגות בשבועות הראשונים לחייו של התינוק.

מה משפיע על היווצרות הטמפרמנט?

 

לטמפרמנט יש השפעות גנטיות, הקשר הגנטי מושפע מהמטען הגנטי של שני ההורי. 

כך שאפשר לראות אחים בעלי טמפרמנט שונה מקצה לקצה. 

הטמפרמנט מושפע גם על ידי גורמים ביולוגיים והסביבה. למשל, מחקרים שנערכו בתאומים זהים שגדלו בסביבות שונות (מפאת נסיבות החיים, כגון אימוץ בנפרד) ראו כיצד הסביבה השונה משפיעה על התנהגות הילד. 

חשוב לזכור שתכונות הטמפרמנט של התינוק מעודדות גם תגובה הורית מותאמת, ולכול הורה יכולות אחרות להתמודד בסיטואציות שונות. 

קשה להעריך מה המשקל שיש לגורם הגנטי ביחס למשקל הגורם הסביבתי, כך שאמא “עצבנית” יכולה לתרום לתינוק גם בהיבט הגנטי וגם בהיבט של תגובותיה לתינוק בחיי היומיום. יש בכך מעין מעגל קסמים המזין את עצמו: הזנה הדדית בין תכונות הטמפרמנט הביולוגיות ובין ההשפעות הסביבתיות הפסיכולוגיות.

גורם נוסף המשפיע, שלא תמיד מקבל מספיק תשומת לב, הוא תקופת העוברות והלידה עצמה, ובפרט רמת סטרס בתקופת העוברות והלידה. ידוע שבהריון יש דברים שיכולים להשפיע על העובר כמו תזונת האם, צריכה מוגזמת של סמים או אלכוהול. אך בנוסף, מחקרים מראים שאירועים פסיכולוגיים, חוויות רגשיות, טראומות וכו’ שעוברים על האם ההרה משפיעים רבות על העובר שברחמה.

גם ללידה עצמה השפעה גדולה. כשתינוק נולד בלידה מאפשרת ומכילה, בה הוא מתקדם על-פי קצב הנכון לו ומתקבל בברכה ובאהבה. לעומת, תינוק שהגיח לאוויר העולם לאחר לידה ארוכה וקשה, נשלף מגוף האם בפתאומיות ובהפתעה, או חש מאוים או מתוסכל מסיבות אחרות – משתנה מידת ההסתגלות ורמת הנינוחות של התינוקות.

העולם המחקרי

מחקרים תיארו כמה ממדים או מרכיבים של טמפרמנט: 

אקטיביות / רמת פעילות – תדירות ואינטנסיביות תנועות גופניות- רמת פעילות מוטורית.

סדירות / קצביות – מחזוריות בהתנהגות- פעולות כמו מחזור שינה, ערנות, אכילה, יציאות, כמה מסודרות וקבועות.

קבלה – תגובה ראשונית לגירויים חיצוניים: מידת התקרבות או נסיגה מדברים (גירויים) חדשים. כמה זמן יזדקק כדי להתקרב (לגעת, לחוש, להכניס לפה) לאדם, משחק, ו/או גירוי חדש.

כושר הסתגלות / סתגלנות – כמה זמן לוקח לקבל את שינויי המצב, באיזו מהירות מסתגל לשינוי.

אימפולסיביות – מהירות מעבר מרגש לתגובה ללא מחשבה מקדימה.

אינטנסיביות – עוצמת התגובה לשינוי חיצוני.

מצב רוח / טיב המזג – יחס כללי של תגובות (חיוביות ושליליות). נעים/לא נעים, נוטה לבכי וכו’.

רגישות – מהירות שינוי מצבים רגשים.

טווח קשב והתמדה – זמן מסוגלות להתעסק בפעילות מסוימת, כמה זמן יתמיד עד שיוותר או דעתו תוסח.

מידת הסחת הדעת – זמן נדרש למעבר מפעילות לפעילות, באיזו קלות ניתן להסיח את דעתו כשעסוק במשימה.

סף תגובה – כמות גירויים הנדרשת לתגובה, עד כמה הגירוי צריך להיות חזק/חלש כדי שהילד יגיב.

 

טיפוסי תינוקות

אותם מחקרים קטלגו ל-3 סוגי טמפרמנט:

תינוק קל – תינוק שזורם עם המצב בקלות, יש לו כושר הסתגלות גבוה. קל ליצור עבורו שגרה מתאימה ולשמור עליה. יש לו מצב רוח חיובי ברוב הזמן, ושינה טובה ואיכותית. 

תינוק מתמהמה – תינוק שיש לו קושי בהסתגלות לשינוי מצב, וזקוק לתמיכה בהסתגלות מצד המבוגר. מחזוריות התנהגויות לא קלה לזיהוי. רמת האקטיביות שלו נמוכה, ומצב רוח כללי- נוטה לבכות. התפתחות מוטורית איטית בגבולות הנורמה. 

תינוק קשה – תינוק שיש לו קושי בהסתגלות לשינוי מצב, וזקוק לתמיכה בהסתגלות מצד המבוגר. היווצרות שגרה מתאימה עבורו דורשת זמן. לא נינוח- מרבה לבכות, רמת אקטיביות גבוהה, לכן זקוק לזמן ערות רגועה משמעותי. שינת לילה מרובת התעוררויות, התפתחות מוטורית בגבול הנורמה העליון.

 

הטמפרמנט (מזג) משפיע על התנהגותו ותגובותיו של התינוק ומהווים רקע ביולוגי ופסיכולוגי שממנו מתפתחים האופי, התכונות והנטיות האישיותיות של האדם. מרכיבי האופי הראשוניים הם נקודת המוצא של הילד בבואו להבין מיהו ומה הן יכולותיו, הם הבסיס שעליו תתפתח תחושת הזהות הראשונית.

 

מה אנחנו ההורים צריכים לזכור

הבנת הטמפרמנט של התינוק שלנו, עוזרת לנו להבין את הצרכים שלו טוב יותר.

היא עוזרת לנו לייצר את הסביבה המתאימה לנטיות ההתחלתיות של הילד שלנו. 

בתור הורים, יש לנו את היכולות לעזור לילדים שלנו להתמודד עם הקשיים שלהם כבר בתחילת דרכם. 

השאיפה שלנו היא לנסות להבין מה הקושי העומד מאחורי אותו בכי, להבין מה הצורך של התינוק באותו רגע, ליצור מדדי התאמה סביבתיים שמתאימים למזגו של התינוק, לעזור לו להיות מווסת ומאוזן מבחינה פיזיולוגית, רגשית והתנהגותית‭.‬‬‬

 

בנוסף, הבנת הטמפרמנט של התינוק עוזרת לנו לקבל את העובדה שהוא והתינוק של השכן שונים וזה לא דבר רע.

תיוג “קל\מתמהמה\קשה” יעבוד לרעתנו רק כאשר ננסה לשנות את התינוק שלנו במקום לקבל באהבה את כל התכונות שלו.

 

אז תזכרו שהילד שלכם הוא לא כמו הילד של החברה או השכנים, ואתם לא כמו החברה או השכנים. 

הוא הילד המדהים שלכם, ואתם ההורים המושלמים עבורו. 

האתגרים והקשיים של כל אחד הם שונים, ולכולם יש רגעים שמחים ומאושרים.

 

רוני כהן איזק- מלווה אחרי לידה, ליווי התפתחותי ויועצת שינה שגישה היקשרותית הוליסטית

הרצאות שיוכלו לעזור לך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *